Do-it-yourself-andan i musiken

Att spela in och ge ut musik har länge varit något som varit väldigt få människor förunnat. Den naturliga vägen var under lång tid att helt enkelt spela, spela och åter spela, för att sedan förhoppningsvis plockas upp av ett skivbolag som var villiga att betala för inspelningen av debutalbumet, mot en saftig del av den eventuella vinsten vid skivförsäljningen.

Vid några tillfällen i historien har detta lyckats. Såväl den svenska proggscenen som punkscenen hade en stark do-it-yourself-anda som innebar att de startade egna skivbolag, tryckte egna skivor och affischer och ordnade egna konserter, för att på så sätt gå förbi de stora företagens distributionskanaler.

Och även i dag finns denna typ av Do-it-yourself-anda och kanske har det aldrig varit så lätt som i dag att själv spela in och ge ut musik. Studioutrustning blir bara billigare och billigare och för inte alls mycket pengar är det i dag möjligt att bygga en hemmastudio som räcker för egenutgivning. Har man inte pengarna just nu kan man alltid låna av till exempel Capcito, och sen är det bara att sätta igång och spela in sin egen eller sina vänners musik.

I dag är även marknadsföringen av musiken billigare och mer demokratisk om du så vill. Med hjälp av sociala medier är det lättare än någonsin att få stor spridning av sin egeninspelade musik, och genom att ladda upp musiken direkt på till exempel Spotify, så behöver man inget skivbolag som ger ut låtarna. Det är helt enkelt möjligt att börja tjäna pengar på sin musik direkt.

I dag är det dessutom möjligt att samla in pengar via så kallad crowdfunding och därmed slippa stå för alla kostnader själv när man ger ut sin skiva eller vill finansiera en turné. I gengäld mot olika belöningar skänker helt enkelt privatpersoner pengar till projektet. Belöningarna kan till exempel vara signerade skivor, eller en fika med artisterna. Endast fantasin sätter gränser.

Det finns med andra ord ingen anledning att sitta hemma och rulla tummarna i hopp om att bli upptäckt av de stora aktörerna. I dag är do-it-yourself-andan inom musiken mer aktuell än någonsin och mer tillgänglig än den någon gång varit. Även om långt ifrån alla har möjlighet att leva på musiken så är det ändå lättare att göra sin röst hörd och att nå dit med såväl budskap som musik och texter. Och för den som är lyckligt lottad och tillräckligt driven kan det säkerligen åtminstone bli ett extra tillskott i semesterkassan. Eller varför inte låta en crowdfundad turné bli ett sätt att se Sverige och Europa samt lära känna en massa nya och spännande människor?

Allt du behöver är kreativitet, driv och musikalitet. Sedan är det bara att do-it-yourself.